Nye toner

Ja, nu skal der altså ske noget. Nyt layout, nyt sprog (dansk), nyt indhold på bloggen og en ny livsstil.

Lad os starte med livstilen:
Jeg har (efter lang tids overvejen) valgt at blive vegetar. Tanken er ikke ny for mig og faktisk heller ikke det at være vegetar. Jeg har været det flere gange, og grundene til at jeg har valgt at blive det igen er mange. Jeg vil forsøge kort at komme ind på hvorfor og skal nok forsøge at gøre det kort så det ikke kommer til at kede jer.

Hvorfor vegetar?
Som sagt er grundene mange men her vil jeg kommer ind op på hovedårsagen til mit skift:
Jeg har valgt at blive vegetar fordi jeg synes det er grotesk hvordan dyr bliver behandlet mens de stadig lever. Dyr bliver ikke længere behandlet som levende væsener, mens som et følelsesløst industriprodukt (behøver jeg nævne de sidste indblik i dansk svineproduktion hvor 25.000 smågrise dør hver dag og hvor de bliver kastreret og får klippet halen af uden bedøvelse). Dyr har følelser og kan lide i lige så høj grad som vi selv kan, og i det industrialiserede landbrug tages der IKKE hensyn til dette. De fleste dyr lever et kort, men meget lidelsesfuldt liv, der ender på den danske families spisebord. Den gennemsnitlige kød-spiser er desuden personligt ansvarlig for nedslagtningen af 5 køer, 20 grise, 30 får, 760 kyllinger, 46 kalkuner, 15 ænder, 7 kaniner, 1 ½ gås og ½ tons fisk. Alle, ligesom mennesket, i stand til at føle smerte og angst. Derudover kommer den miljømæssige side af sagen. Husdyrproduktion er en af de mest betydelige bidragsydere til de seriøse miljøproblemer, som Moder Jord står overfor, fordi animalsk produktion forbruger store mængder naturresurser, energi og vand og bl.a. er skyld i et kæmpe CO2-udslip. Hvis du vil læse mere anbefaler jeg denne flyer fra vegetarforeningen.

Og hvad kommer det så til at betyde for bloggen. Jo, først og fremmest kommer der mange flere vegetariske retter til bloggen. Jeg vil ikke udelukke at der aldrig kommer opskrifter med kød, men når det kommer det at ske vil jeg udelukkende bruge økologisk kød (og fortsat spise økologiske æg.
Dernæst har jeg valgt også at skrive lidt om træning en gang imellem da det fylder en del i min hverdag. Træning er mit frirum; der hvor jeg lader op og får fornyet energi til at klare min til tider hårde hverdag. Når jeg træner har jeg det godt, det giver mig velvære og giver mig en pause fra alle mine problemer. Jeg tror ikke at jeg kan sige noget negativt om træning andet end at det til tider og mega hårdt! Ydermere vil jeg også (forsøge) at komme med en madplan hver uge, så jeg måske kan inspirere andre til at prøve kræfter med vegetarisme med masser af lækre opskrifter propfyldt med god smag – omend blot en gang imellem

Jeg håber at disse ændringer vil blive taget godt imod og at jeg ikke mister for mange af mine dejlige læsere på mit skift. Det skal dog siges at jeg fortsat vil bringe masser af LCHF opskrifter – så godt som det nu kan lade sig gøre selvom opskrifter kommer til at indeholde flere kulhydrater end en liberal LCHF livsstil pga. kulhydrat indholdet i bønner, linser osv.

2 thoughts on “Nye toner

Leave a Reply

